Ski‎ > ‎Aldersgrupper langrenn‎ > ‎

G/J 15/16

Hjemmeside for skigruppa for gutter og jenter i 15 og 16 års klassene (født 1999 og 2000).

Sesongplan

Gamle hjemmesider: GJ 2000, GJ 1999

Hovedlandsrennet 2015

lagt inn 3. des. 2014, 08:57 av Fredrik Wulfsberg   [ oppdatert 6. des. 2014, 07:40 ]

Hovedlandsrennet 2015 arrangeres 27. feb – 1. mars i Stokke i de samme løypene som NM 2010.


Kolltroppen til HLR 2014.  Blir vi like mange i 2015?
Forhåndspåmelding overnatting
Sesongens desiderte høydepunkt er fremdeles lenge til, men allerede nå må vi legge planer.  

Oslo skikrets har booket overnatting for alle klubbene i kretsen på Oslo Convention Center. For å skaffe oss en god oversikt over hvilke utøvere, trenere, og foreldre som planlegger å delta på HLR 2015 ber vi om at dere registrerer nødvendig informasjon for oss innen den 20. des 2014. Dette er ingen bindene påmelding.


Vi trenger i utgangspunktet like mange foreldre som utøvere. Kjell-Christian og Tor Harald blir med som trenere.  

Koll betaler topping (fluor/gallium/hvc el. lign) til ett par ski for hver løper til hver distanse inkl stafett. Koll støtter i tillegg hver utøver med om lag 2000 kr.

Programmet
Torsdag: Trening. Bli kjent med løypa. Få tips av KC og TH.
Fredag: Skøyting, intervallstart. J15, J16 og G15 går 5 km.  G16 går 7,5 km.
Lørdag: Sprint klassisk. Prolog, finaler.  Skicross?
Søndag: Stafett, kretslag. 2 x 5 km (K) + 2 x 5 km (F)

Smøreplan (kommer)
Transportplan (kommer)
Romplan (kommer)

Kretssamling på Nordseter 28.–30. november

lagt inn 31. okt. 2014, 01:32 av Fredrik Wulfsberg   [ oppdatert 24. nov. 2014, 11:20 ]

Oslo skikrets inviterer til kretssamling på Nordseter Fjellstue og Hytter fra fredag 28. til søndag 30. november 2014.


Deltakerliste med hyttefordeling. Kretsen har forsøkt å legge opp til at alle skal kjenne en eller flere av sine romkamerater. Meld gjerne i fra om dette ikke skulle stemme, men andre ønsker om rokkeringer kan vi dessverre ikke etterkomme.

Påmelding
Utøvere, trenere og ledere må selv melde seg på innen fredag 14. november. Samlingen vil koste kr 1 800,- pr. person. Det inkluderer bussreise tur/retur, transport på stedet, opphold og mat. Fakturering gjøres via klubbene.


Transport og skolefri
Buss 1: Avreise fra Thon Hotell Ullevål Stadion kl 08:00
Buss 2: Avreise fra Thon Hotell Ullevål Stadion kl 16:00

De som ønsker å reise fredag morgen må søke om fri fra skolen i god tid. Søknadsskjema finner du her. Skikretsen har laget et skriv som kan vedlegges søknaden. Kommunen kom imidlertid med et nytt rundskriv i sommer som innskjerper at det ikke skal gis fri til treningssamlinger. Der står det "Det skal normalt ikke innvilges permisjon til ferie, treningssamlinger eller lignende." 
 
Program
Fredag 28/11: Første økt skøyting, annen økt klassisk
Lørdag 29/11: Første økt skøyting sprint, annen økt klassisk med restitusjon og teknikk
Søndag 30/11: Langtur klassisk stil.

Treningsplan oktober

lagt inn 4. okt. 2014, 05:58 av Fredrik Wulfsberg   [ oppdatert 4. okt. 2014, 06:21 ]

OBS:  Styrketrening hver mandag kl 18.00 i sal 4 på NIH i tillegg til treningene tirsdag og torsdag.

Kretssamling 18. og 19. oktober

lagt inn 28. sep. 2014, 09:09 av Fredrik Wulfsberg   [ oppdatert 23. okt. 2014, 09:09 ]

Barmarksamling over to dager. Påmeldingsfrist 10. oktober.




Program for kretssamlingen 21. sept

lagt inn 17. sep. 2014, 23:33 av Fredrik Wulfsberg

På søndag kan vi ønske 101 utøvere fra 11 klubber velkommen til første treningssamling for alle 15-16 løpere i Oslo Skikrets!
 
Oppmøte er ‘Tribunekafeen’ (i stedet for Kollenstua) rett under Kong Olav-statuen kl. 09:30 (ferdig skiftet – jenter 00 og gutter 99 stiller klare til rulleskiøkt, resten med joggesko).
 
Program
Vi vil dele inn i 4 grupper og rotere på 4 stasjoner:
  • Teknikk med Audun Svartdal (rulleski, skøyting)
  • Spenst / hurtighet (løping)
  • Styrketrening (rulleski/staking og mage/rygg øvelser)
  • Koordinasjon/Balanse/Lek
Lunch ca kl 13:00 i Tribunekafeen. Vi serverer wraps og brødmat. I tillegg er det frukt tilgjengelig i pausene mellom øktene. Det blir også en liten ‘bli-kjent-quiz’.

Vi avslutter kl 17:00
 
Ta med
  • Skøyterulleski m/tilbehør inkl hjelm, hansker og refleksvest.
  • Joggesko
  • Skift / tørr trøye til lunch
  • Drikke til hele dagen
  • Sabla godt humør
Og så noen ekstra tips
  • Merking av utstyr: Dett blir MYE utstyr å holde orden på. Husk å merke ski, staver, drikkebelter….
  • Samtykke til fotografering: Vi kommer til å filme og fotografere fra aktivitetene og antar at dette er ok for alle dersom vi ikke hører noe annet.
  • Parkering: Som vanlig i Kollen er det ønskelig at parkeringen ved kapellet er tilgjengelig for kirkegjengere. Vi anbefaler derfor heller å parkere på andre siden av veien, ned mot Midtstuen.
  • Møte for laglederne blir det ikke denne gangen, men kretsoppmennene vil være til stede hele dagen dersom noen ønsker å slå av en prat
  • Liste over påmeldte finnes her: http://palisoft.no/pmdb/index.php?arrid=2736&lang=N&listpmld=J
 

Treningsplan uke 37-39

lagt inn 5. sep. 2014, 04:46 av Fredrik Wulfsberg   [ oppdatert 5. sep. 2014, 04:57 ]

Her er treningsplanen for de neste ukene fram til høstferien.   I tillegg er det styrketreninger på mandager og onsdager ved Kollhytta. Påminnelser over kommende ukes treninger blir lagt ut på facebook hver søndag.


Kretssamling 21. september

lagt inn 22. aug. 2014, 00:00 av Fredrik Wulfsberg

Skikretsen ønsker velkommen til første treningssamling for alle 15-16 løpere i Oslo Skikrets søndag 21. september kl 09.30 til 17.00.

Oppmøte er Kollenstua (rett bak VM-huset) i Holmenkollen, møt ferdig skiftet (begrenset mulighet for dusj etter trening). 

Det blir en dag på rulleski i tillegg til varierte øvelser innen spenst/hurtighet, styrke, koordinasjon og balanse.  På rulleski blir det grunnleggende fokus på de tre skøyteteknikkene hvor tidligere trener for skiskytterlandslaget Audun Svartdal blir med oss.
 
Målet med dagen er ellers å bli litt kjent på tvers av klubbene og ha det moro sammen!
 
Det blir enkel lunsjservering.
 
Ta med
  • Skøyterulleski m/tilbehør inkl hjelm og refleksvest
  • Joggesko
  • Skift
  • Drikke til hele dagen
Hovedtrener er Sverre Waaler Kaas, Heming

Treningsplan uke 34–36

lagt inn 17. aug. 2014, 08:49 av Fredrik Wulfsberg   [ oppdatert 17. aug. 2014, 08:56 ]

Under finner du treningsplanen for tirsdager og torsdager for tre uker.  I tillegg kan du trene styrke på Kollbanen mandag eller onsdag kl 19.  

Noen generelle kommentarer fra Kjell-Christian og Tor Harald:
- Har satt opp løping på tirsdager og rulleski torsdag. De fleste harde øktene kommer til å bli gjennomført på løping. Sånn som ukene ser ut for de fleste utøverne, har jeg en følelse at de fleste har best overskudd på tirsdager. Det er også lettere å sette stemningen/fokuset og kommunisere på løpeøkter enn på rulleski, så det er greit å få gjort dette tidligst mulig i uken. 

- Tanken med å ha et litt begrenset utvalg av økter, er å gi utøverne en sjanse til å gjøre justeringer i forhold til erfaringer de gjør seg underveis. "Ok, i dag gikk det sånn og sånn. Dette har jeg lyst til å prøve å gjøre annerledes. Det kommer en ny sjanse om to/fire uker. Mulighet til å optimalisere økter. Opplever man mestring/go'følelsen på en økt, så vet man hva go'følelsen er, og øker med det sannsynligheten for etterhvert å også kunne finne den i helt nye situasjoner.

- Opplegget kan bli justert i forhold til været. F.eks. unngå å løpe ned hele Måneskinnsløypa i høljende regnvær...

- På tirsdager bør utøverne ha med drikkebelte. Det beste er om de har vann på flasken. I beltet bør de også ha med litt næring til å spise rett etter den intensive delen er gjennomført. Man kommer langt med mørk sjokolade, noen nøtter/mandler, tørkede dadler/aprikoser etc.


Trening i sommerferien

lagt inn 18. jun. 2014, 04:06 av Fredrik Wulfsberg   [ oppdatert 18. aug. 2014, 01:45 ]

Kjell-Christian har laget en meny av øvelser til trening i sommerferien.  De kan også lastes ned og skrives ut som pdf nederst.  Som forklaring på hvordan det er meningen at dette skal leses, kommer her tre eksempler på hvordan uker kan settes sammen: 
  • Eks 1: En blå, to gule, en grønn og en svart økt. 
  • Eks 2: En blå, en rød, to grønne og en svart økt. 
  • Eks 3: En blå, en gul, en grønn, en oransje og en svart økt.  
Ta gjerne kontakt med Kjell-Christian på 9804 5850 eller kcmarkset@gmail.com hvis du lurer på noe.
 
Gode sommerråd fra Kjell-Christian og Tor Harald
Husk sommerfokus: mest mulig i allsidig aktivitet. BEVEGELSE! Bygge en solid og robust grunnmur. Lær deg å trene etter været, geografi og dagsform. Bruk mulighetene! Mest mulig lystbetont. Fjellturer o.l. med familien er ypperlig og fin trening! Hvis du har lyst, kan du krydre turen med å avslutte med 3-5 stigningsløp. På treningsøkter lenger enn 1t 15min er det lurt å ha med drikke underveis. Det er viktig å få mye sol (D-vitaminer ;-). Det er digg å bade! Nyt sommeren :-) 


Sesongplan

lagt inn 27. apr. 2014, 23:33 av Fredrik Wulfsberg   [ oppdatert 16. mai 2014, 00:33 ]

Under finner du sesongplan for gruppa.  Bli med på det du kan!  For mange som er opptatt med andre aktiviteter om sommeren blir det vanskelig å få med seg alt, men det er spesielt lurt å delta på en løpetrening!
  • Lørdagsjogg: Rolig joggetur fra Kollhytta kl 10.00.  Første gang 24. mai
  • O2 intervall: Intervalltrening i regi av Nydalen SK. Oppmøte kl 18 fra bommen på Sognsvann.  Første gang 15. mai
  • Styrketrening ved Kollhytta ma og on kl 19-20.  Første gang 5. mai.
  • Rulleski med Tor Harald og Kjell-Christian. Første gang 27. mai (OBS ny dato)

Sesongplan 2014--2015


1-10 of 10